torsdag 16 februari 2012

Jag och mina barnvagnar

Innan jag fick barn hade jag ingen aning om hur barnvagnsmarknaden ser ut. Framför allt hade jag ingen aning om hur roligt jag skulle tycka att det var med barnvagnar efter ett tag. Jag kan väl säga som så att om vi hade bott i hus (eller haft ett väldigt stort förråd för den delen) så hade jag nog ägt en 5-6 vagnar. Typ en vagn för varje tillfälle.

Eftersom att jag ville ha en säker och stabil vagn som funkar både i norrland och Stockholm köpte vi en Kronan duovagn ett tag innan dotterns födelse. Mest blev det just den eftersom de hade ett bra erbjudande just då. Den var vi (läs jag) nöjda med ett tag, även om jag aldrig gillade färgen. Dottern gillade inte vagnen alls till en början. Det var inte förrän hon passerat 4 månader som hon gick med på det. Då hade jag å andra sidan fått väldigt starka biceps.

När dottern närmade sig året hade jag ledsnat på den tomteröda vagnen med fasta hjul och ville ha en nättare variant som lämpade sig bättre i city. Kronan såldes och jag hittade en Bugaboo cameleon på blocket. Glad och nöjd över mitt nya fynd. Glädjen blev dock kortvarig eftersom att dottern bestämde sig för att hennes tid i vagn var över. Så den nya fina vagnen stod mest och samlade damm. Vi tog förvisso med oss vagnen när vi skulle nånstans, men det slutade alltid med att man fick släppa vagnen vind för våg för att springa ikapp ett förvånansvärt snabbt barn.

Framåt vintern skulle hon börja förskolan och där fanns inget barnvagnsförråd. Då kom jag på att vi skulle köpa en billig sittvagn som kunde stå utomhus. En som det inte skulle svida att få stulen. Jag hittade en gammal Emmaljunga på blocket för ett par hundralappar. En mörkblå, urtvättad historia som fungerade alldeles utmärkt som slit- och slängvagn. Ja, bortsett från att styret var i punghöjd då. Men det var överkomligt.

Våren kom och vi skulle åka på en veckas resa till Göteborg. Då fick jag för mig att vi behövde en resevagn. Min man var inte helt övertygad men jag förklarade vinsten av att ha en resevagn. Sen gick jag och köpte en Chicco liteway. Den var verkligen perfekt för resan. Och den var perfekt för sommaren som kom också. Liten, lätt och lättkörd.

Jag tänkte att vi inte längre behövde slit- och slängvagnen, så den sålde jag på blocket. Jag ville även sälja Bugaboon som nu stått i förrådet ett tag eftersom att dottern känns för stor för den. Och för att det kanske vore trevligt att testa en annan vagn den dagen det är dags för en liten. Men då fick maken nog och förklarade att det gjorde jag så fan heller.

Så imorse släpade jag den enda vagn vi nu använder - Chiccon - mot förskolan, svärandes över de små, svängbara hjulen i kombination med dåligt plogade vägar. Maken ledsnade på mina svordomar och fräste tillbaka att jag väl fick gå och köpa en fungerande vagn. Så nu letar jag på blocket efter en sittvagn med fyra fasta hjul. Och så tänkte jag sälja Bugaboon när jag ändå håller på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar