söndag 19 februari 2012

Stackars barn

"Kom mamma, vi ska spela fotboll" ropar dottern glatt och kommer ut från sitt rum. Med sig har hon en mjuk liten boll och ett pingisracket. Jag följer med henne in på rummet och frågar hur man gör när man spelar fotboll. Hon försöker först slå till bollen med sitt racket. När hon missar utbrister hon "men det här behöver jag inte" och så lägger hon ner sitt racket i en leksakslåda. Jag tänker att nu blir det till att sparka boll och ställer mig upp. Dottern stoppar mig och ber mig sitta ner igen. "Nu spelar vi fotboll!" säger hon och kastar bollen till mig. Sen kastar vi boll en stund och hon blir nöjd.

Märks det att hon har två föräldrar som inte är särskilt sportintresserade? Jag känner att vi behöver ta tag i det hela innan kompisarna på förskolan börjar reta henne när hon försöker "spela fotboll" med dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar