tisdag 14 februari 2012

Vad jag saknar

Något av det jag kan sakna mest med livet utan barn är spontaniteten. Att välja att inte gå direkt till förskolan från jobbet utan träffa en vän och ta en kaffe, att boka en weekendresa och åka samma dag (Just det hände kanske inte särskilt ofta även före barnets inträde i vårt liv. Men ändå.), sova över hos en kompis och inte komma tillbaka förrän kvällen efter, bestämma sig för att spontanklippa håret efter jobbet... en massa saker helt enkelt. Allt går såklart fortfarande att göra men det kräver viss planering. Jag kan till exempel inte strunta i om barnet hämtas på förskolan eller inte.

Igår var jag på kurs hela dagen. Barnet var sjukt och hemma med sin pappa. Under dagen började jag och en kollega att prata om att ta ett glas vin eller två efter kursen. Sagt och gjort - vi fick med och ytterligare två kollegor och hittade till en pub i närheten. Där blev vi sittandes och pratade om stort och smått i många timmar.

Det är så skönt att komma ifrån, slippa fundera över att laga middag, byta blöjor, trösta och natta. Att kunna prata ostört om vuxna saker. Och det är så otroligt skönt att känna att jag åter orkar göra det. Sakta men säkert återerövrar jag mitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar