måndag 9 april 2012

Nej mamma, den är bara för pojkar!

I helgen lekte vi i en av Göteborgs alla lekparker. Det fanns två större klätterställningar och en lite mindre. Barnet sprang runt mellan dessa. Klättrade upp och ner. Men hon åkte aldrig ner för rutchkanorna som fanns. Istället kollade in alla leksaker som fanns omkring.

Efter en stund frågade jag henne varför hon inte åkte ner för rutchkanan. Hon svarar att den är för stor, att den bara är för pojkar. Jag säger att rutchkanorna är för alla barn. Hon säger bestämt "Nej mamma, den är bara för pojkar!". Jag frågar om någon sagt till henne att de stora rutchkanorna bara är för pojkar men får inget svar. Jag upprepar att rutchkanorna är för alla barn och att om någon sagt så till henne så var det nog bara på skoj. Jag undvek att säga vad jag tyckte om den eventuelle idiot som fått henne att tro på såna jäkla dumheter.

Hon fortsatte att leka men utan att åka ned för rutchkanan. Om det sen berodde på att hon hade börjat känna sig krasslig eller något annat lämnar jag osagt. Men jag undrar varifrån hon fått idén. Jag misstänker att det är något av de större barnen på förskolan som sagt något i lekparken. Eller så har hon sett nåt skitprogram på barnkanalen medan jag eller hennes pappa försökt laga mat ostört. Det vore inte heller helt otroligt. Förhoppningsvis var detta bara ett test från hennes sida för att se hur jag skulle reagera på det hon sa. Jag hade trott att såna här idéer skulle komma lite senare. Inte före 3-års åldern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar