torsdag 17 maj 2012

Självvald ensamhet när den är som bäst

Att det inte är det minsta roligt att känna sig ensam tror jag att alla kan skriva under på. Vad som däremot är alldels underbart är när man är ensam av eget val. Jag älskar att gå runt i vår lägenhet när den är alldeles tyst. Att kunna välja att lägga mig på soffan en stund, äta i lugn och ro, sätta mig på balkongen (hurra!), läsa en bok eller när jag ledsnat på tystnaden kunna lyssna på den musik jag vill. Allt utan att någon lägger sig i. Och när jag känner för att umgås ringer jag en vän.

Jag har just lämnat av man och barn på flygplatsen, så nu befinner jag mig mitt i en självvald ensamhet. Jag tänker lyssna på musik på lite för hög volym och måla möbler. Och om jag känner att jag blir överväldigad av krafter kanske jag planterar om våra stackars blommor. Det börjar bli väldigt många år sen sist. När jag tänker efter är det nog inte en endaste av våra nu levande blommor som någonsin blivit omplanterade. Jag får se om den där kraften dyker upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar