onsdag 12 september 2012

Dagens i-landsproblem

Järntabletter. Tjohoo så roligt! Leder allt som oftast till förstoppning. Kanske även lite hemorrojder som bonus. Två ting som man kan klara sig utan nästan jämt. Och då särskilt när man är gravid då det är mer än bara skit som trängs i magen så att säga. Men för en lättblödande individ med dåliga järndepåer och lågt blodvärde finns liksom inget annat val än att tanka kroppen med extra järn. Det gäller att tänka framåt. 

Men hur det är tänkt att man ska få i sig denna dagliga tablett? Dels ska man komma ihåg den. Och bara det är nog svårt. Men sen får man inte ta den när som helst. På fastande mage (det vill säga på morgonen) och sen vänta en timme innan man äter. Eller två timmar efter måltid. Och två timmar före måltid. Men hallå!!! Det här går inte ihop när man är hungrig hela jäkla tiden! Jag kan inte strunta i mellanmålet vare sig på för- eller eftermiddagen för då kan det hända att jag faller ihop död på marken. Och det vore onekligen dumt. Så i nuläget tar jag en tablett direkt när jag vaknar och lyssnar sedan till min kurrande mage i en timme innan jag får äta något. Och innan jag får ta dagens första kaffekopp. Det, om något, är en plåga. 

Nu ska jag dricka mitt morgonkaffe, äta en smörgås och läsa i dagstidningen om folk med riktiga problem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar