tisdag 23 oktober 2012

Allvarligt?!

I väntan på bussen mot SÖS (bra provtagning, inget mer spännande än så) stod jag vid en gatupratare med reklam för Ultra Tan. Det första jag läser är att det är nyttigt att sola. Bara en sån sak. Sen läsar jag vidare att "forskning visar att solarier genererar viktiga D-vitamin". Jag undrar vem som står för denna forskning att solariesolning är nyttigt. Helt allvarligt. Detta provocerar mig nåt enormt! 

Ja, att vistas utomhus under 15 minuter per dag under sommaren gör att kroppen bildar tillräckligt med D-vitamin för att fylla dagsbehovet. Och D-vitamin är bra då det hjälper kroppen att tillgodose sig fosfor och kalcium. Dessutom kan D-vitamin hjälpa till att förhindra benskörhet (därav ger man bebisar och små barn d-droppar i Sverige). Och det finns forskning som visar att det finns ett samband mellan låga nivåer av D-vitamin och sjukdomar som kolorektal cancer och kolorektala adenom. Man tror även att det kan finnas ett liknande samband mellan D-vitaminbsist och bröstcancer. (läs gärna vidare på Strålsäkerhetsmyndighetens hemsida och WHO). 

Men för att få tillräckligt med solljus räcker det med att ansiktet och armarna är i solen. I 15 minuter. Du behöver alltså inte slänga av dig kläderna. Och du ska definitivt inte ligga och pressa. Befinner du dig på varmare breddgrader räcker det med betydligt kortare tid. Solariesolning bidrar däremot inte till att kroppen bildar D-vitamin eftersom att den strålning du får där till högre utsträckning består av UVA-strålning. Istället ökar risken för hudcancer. 

Jag är förvånad att det ens finns solarier idag. Många sportanläggningar har helt sonika plockat bort sina solarier. Bort med dem bara!


Här har ni reklamen som gjort mig arg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar