torsdag 18 oktober 2012

Kan man skriva vad som helst utan att det får konsekvenser?

När jag skriver inlägg till bloggen har jag som utgångspunkt att inte hänga ut någon. Det kanske låter lite dramatiskt, jag menar inte hänga ut som i komma med smaskiga avslöjanden. Men jag vill inte att mina vänner ska undra om jag kommer att lägga ut bilder från vår senaste fika, middag eller fest på bloggen. Jag vill inte att min man, min dotter eller min familj ska känna sig uthängda. Särskilt inte min dotter som själv inte har något att säga till om i frågan. Därför har jag valt att inte skriva några namn, annat än mitt eget. Och därför har jag valt att inte lägga ut bilder på familjen och vänner (där de kan identifieras), bara på mig själv. Jag väljer med omsorg vad jag skriver. Det finns helt enkelt väldigt mycket som jag väljer att INTE skriva om, även om jag till synes skriver en hel del. Hur andra väljer att göra är upp till dem. Men jag kan inte låta bli att förundras över en del människor.

Jag roar mig emellanåt med att hoppa mellan olika bloggar på nätet. Det finns väldigt mycket inspirerande, roligt, spännande och intressant att läsa. Nu är jag sällan inne och förkovrar mig bland bloggar där den som skriver roar sig med att hänga ut hytt och pytt, tala illa om människor eller helt enkelt kommer med osanningar och påhopp. Eller som envisas med att skriva om varenda konflikt de har med människor i sin omgivning. Men det händer. 

Det som slår mig när jag läser dessa bloggar är hur otroligt onyanserat sakerna skrivs. Och sättet de hoppar på (kända som okända) människor. Jag kan inte förstå det! Fast å andra sidan verkar man kunna skriva vilken skit som helst och sedan efter några år när man inser att ingen vill komma i ens närhet vända blad och bli snäll. Säga att jag har mognat nu. Jag är inte sån längre. Jag hittade bara på. Jag ville bara provocera lite. Men det skrivna ordet finns ju kvar. Alla elaka påhopp går fortfarande att läsa. Den som blivit uthängd kommer fortsätta vara uthängd när du googlar dennes namn. Och bilderna finns kvar. 

Nånstans tycks detta vara okej. Särskilt om du är känd. Du välkomnas tillbaka som en bättre människa när du lämnat din elaka blogg. När du insett att du mognat och är bättre än så. Jag är ledsen, men jag köper det inte. Och jag tycker inte att det är okej. Och ja, jag ser med stor skepsis på dessa personer efteråt. Så för att svara på min egen fråga - det är klart som sjutton att det du skriver kan få konsekvenser! Oavsett om du hänger ut din omgivning eller inte. Och de bilder du en gång valt att publicera finns kvar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar