onsdag 31 oktober 2012

Projekt fönstertvätt

Jag vet att det är soligt ute. Jag vet det eftersom att jag har tittat på min yr.no-app. Men våra fönster är inte tvättade på en sisådär två år och i Stockholm betyder det en klar minskad sikt. Åt båda håll. Det ger ett bra insynsskydd, men jag kände imorse att jag liksom fick nog av att inte kunna se ut. Jag förlitar mig på vad jag hör. Smatter av regn på balkongräcket, fågelkvitter, vindspel i ventilerna och så vidare. Så nu har jag startat ett projekt här hemma - tvätta alla fönster! Det kommer inte ske över en natt. Eller en dag. Jag tänkte att ett fönster om dagen är en rimlig arbetsbelastning för den här ömmande sjökon.  

Idag är dagen som balkongdörrarna fått sig en genomkörare. Jag ska inte komma och påstå att det blev perfekt, men nu kan höstsolens strålar lysa in. Och det är onekligen trevligt. Om 4 dagar till är samtliga fönster redo att tittas in och ut igenom. 

Och hör och häpna - det finns både före OCH efterbilder. Tagna med systemkameran. Dock helt inblandning från photoshop (om nu någon skulle börja tveka). 

Före
Märk väl ränderna från sömmarna i persiennerna.
Undertecknad in action. Kräkisarna, dvs tvättlappar i frotté från ikea, kommer väl till pass.

Efter
Åååååååh så tjusigt! Till och med huset mitt emot har ändrat färg. 

När jag såg den här bilden insåg jag att balkongmöblerna kanske borde tas in. Och trallen, kan den ligga kvar över vintern? Eller kommer den dö tralldöden av kyla och snö?
Jag tycker inte riktigt att det framkommer av den här bilden hur oerhört nöjd jag är med min bragd. Men jag är helt enkelt skitnöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar