måndag 18 februari 2013

Stöd barnmorskornas kamp!

Jag har två förlossningar bakom mig, 2009 och 2012. Två förlossningar som var väldigt olika varandra. Båda gångerna var jag på SÖS. Och båda gångerna mötte jag (med enstaka undantag) fantastisk personal. Och otroligt närvarande barnmorskor. Detta trots att jag vet att det vid båda tillfällena var fullbelagt på både förlossningsavdelningen och på BB. Men det var inget jag märkte något av där och då, allt tack vare otroligt professionell personal.

Jag har ju bara mina egna upplevelser i bagaget. Och jag vet inte hur mycket tid det är önskvärt att en barnmorska tillbringar i förlossningssalen, sett ur en barnmorskas synvinkel. Själv kände jag att det viktigaste var att någon var på plats under krystskedet. Det är ju då jag behöver som mest konkret hjälp. Och det fick jag. Visst, första gången fick jag vänta på EDA lite väl länge. Men då fick jag också förklarat för mig varför det dröjde (akuta kejsarsnitt gick före)(känns rätt logiskt). Men på det stora hela fick jag vad jag behövde av personalen.

När jag läser om barnmorskornas uppror för en bättre arbetsmiljö med möjlighet att tillgodose en säker förlossningsvård blir jag mörkrädd. Och jag förstår att de ryter ifrån. För det ska inte handla om ren och skär tur hur ens förlossning går. Vi förtjänar alla - barnmorskor som födande mödrar - en trygg och säker förlossning. För er med facebook - kika in här. Så här får det inte vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar