fredag 1 mars 2013

Svärda bort dem bara!

På eftermiddagarna visas barnprogram för lite större barn på barnkanalen. Jag antar att de är anpassade efter barn som går i skolan och som behöver en stunds underhållning innan middagen. Igår eftermiddag behövde jag underhållas en stund innan middagen. Så jag och treåringen satte oss i soffan och tittade på ett program där en flicka (i skolåldern) rymde hemifrån eftersom att hennes pappa bestämt att de skulle flytta utomlands. Allt på hennes födelsedag. När hon var på rymmen gick hon till kyrkogården för att prata med sin mamma som låg begravd där. Så här långt kom inga frågor från treåringen. Men på kyrkogården kom tre tjejer i hennes ålder och rånade henne på hennes nya födelsedagsjacka. Tjejen sprang sen ifrån dem och tjejerna jagade henne genom kyrkogården. Drama.
Och här reagerade treåringen.

- Men vad gör de mamma? Varför tog de hennes jacka?
- Ja...de verkade tycka att de kunde ta den.
- Men så får man inte göra!
- Nej, så får man inte göra.
- Jag kan svärda bort de där dumma tjejerna!
- Jaså?
- Ja, jag ska svärda bort dem!
- Ja, svärda bort de dumma tjejerna du.

Jag förstår känslan. Jag vill ju själv svärda bort alla som är dumma mot barn. Särskilt om det råkar vara mina barn. Men jag uttrycker mig kanske inte just så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar