tisdag 5 mars 2013

Vem bestämmer?

Jag och treåringen har diskuterat mat i dagarna. Hon äter helst bara pasta med köttbullar, korv eller fiskpinnar. Med helst menar jag att hon vägrar äta annat, även om det betyder att hon blir utan lunch eller middag. På förskolan och hos vänner äter hon allt. Den ensidigs kosten leder vissa dagar till stor frustration, inte minst hos mig.

Idag tyckte jag att det passade bra med ris till lunch, inte minst för att det fanns massor med ris över från gårdagens middag. Så jag sa helt sonika att det blir fiskpinnar och RIS till lunch. Ni skulle sett blicken jag fick.

- Nej, pasta och fiskpinnar.
- Nej, det blir ris idag.
- Nej, jag vill ha pasta.
- Mmm men jag bestämmer att det blir ris till lunchen.
- Men då bestämmer jag att det blir PASTA!
- Jag har redan bestämt vad vi äter till lunch. Du får bestämma till middagen.
- Då bestämmer jag att vi äter köttbullar och pasta till middag!
- Okej.

Vi åt lunch och hon åt bara ris. Senare tänkte jag skoja till det med våfflor till mellis men se det gick inte. Hon tänker inte äta förrän det är dags för pasta. Frågan är bara hur jag ska lyckas fixa någon middag då lillebror parkerat sig vid matstationen. För gott, som det verkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar